Det Maritime Danmark
[:en]
Det Maritime Danmark
Danmark har over 8750 km kystlinje og er omkranset af vand. Alt, hvad der har med havet at gøre, har gennem århundrede præget den danske kultur. I mange familier har forfædrene sejlet, fisket eller bygget skibe. Maritime udtryk har sneget sig ind i vores sprog, hvorfor vi kryber til køjs, får lidt for meget indenbords og har lig i lasten. Men nu hvor de lyseblå kuttere bliver ophugget og viger til fordel for boliger i havnene og maritime jobs rykker fra kaj til kontor, så møder mange af os sjældent den maritime del af vores land længere. Med denne programserie om Det Maritime Danmark sætter Det Udenrigspolitiske Selskab og Danmarks Radio fokus på havets påvirkning af vores fælles historie. Serien er støttet af Den Danske Maritime Fond med .
Det Maritime Danmark 1:10 – Mysteriet om sejlet
Den danske maritime historie starter hos vikingerne og et nærmere kig på vores maritime forfædre viser, at de ikke kun var brutale og togtbegejstrede, men at de også var yderst disciplinerede og satte nye standarder for sejlads.
Det Maritime Danmark 2:10 – Nordens Wall Street
Allerede i Middelalderen var Danmark en stor handelsnation med tilknytning til havet; nemlig det skånske sildemarked, der fik købmænd fra hele Nordeuropa til at valfarte til Skåne.
Det Maritime Danmark 3:10 – Da Danmark ville bombe Algeriet
I den florissante handelsperiode blomstrede Danmark til at være en stor maritim nation, hvilket var rigtig godt for nationens økonomi. Men med den blomstrende handel voksede også udfordringer med pirateri, når de danske skibe sejlede ud på verdenshavene.
Det Maritime Danmark 4:10 – De danske skibsreddere
Der er mange grunde til, at Danmark er en stor søfartsnation, men en af de vigtigste er de danske skibsredere. Vi ser på, hvordan Rederiforeningen startede, hvordan den har stor indflydelse i dag og kigger på, hvad de store redere gennem tiden har betydet for Danmarks økonomi.
Det Maritime Danmark 5:10 – Manden i havet
Torpedoer, søminer og bombefly var hverdagen for de 6000 civile danske søfolk, som sejlede for de allierede under Anden Verdenskrig, og som spillede en vigtig rolle i krigens gang. Mange af søfolkene kom aldrig hjem. Men Eli gjorde. Eli, som har snydt døden to gange, og som ikke har sovet en hel nat siden. Vi får den nu 96-årige krigssejlers dramatiske og rørende historie.
Det Maritime Danmark 6:10 – Det danske Titanic – Hans Hedtofts forlis
Det maritime Danmark handler også om skibe og nogle gange også om forlis. I 1950’erne tog en dansk minister en beslutning om, at det nybyggede grønlandsskib Hans Hedtoft skulle sejle om vinteren. Det fik fatale konsekvenser og har det stadig i dag.
Det Maritime Danmark 7:10 – Farvel da, min ven
1800-tallets sømandskoner levede hårde liv med frygt, uvished og savn – og somme tider lange rejser for at forenes med deres sømænd. I dag er det slet ikke så barsk at være sømandskone, men datiden trækker sine spor langt op i 1900-tallet. Mød to kvinder med meget forskellige fortællinger om livet som sømandskone i nyere tid.
Det Maritime Danmark 8:10 – Øernes livsnerve
Et af de steder, hvor danskerne har oplevet bølgerne bruse og havluften pirre næsen har været på landets mange færger. Antallet af ruter er skåret ned de senere år, men hvor de stadig er, har de enorm betydning for livet på de småøer de servicerer, som bl.a. på Orø.
Det Maritime Danmark 9:10 – The box
Aarhus containerterminal er landets største og til kaj lægger nogle af verdens største skibe. Vi er ombord på Marchen Mærsk og får historien om container- og linjesejladsens enorme betydning for vores nutid, samtidig med at vi slår et smut tilbage til ØK og dengang, det hele startede.
Det Maritime Danmark 10:10 – Flotilleadmiralens diplomatiske dilemma
10. og sidste afsnit i serien om Det Maritime Danmark handler om søværnet og fjernelsen af kemiske våben fra Syrien. Hør bla. hvordan frokostøl og civil ulydighed kan være en del af diplomatiet til søs.
[:da]
Det Maritime Danmark
Danmark har over 8750 km kystlinje og er omkranset af vand. Alt, hvad der har med havet at gøre, har gennem århundrede præget den danske kultur. I mange familier har forfædrene sejlet, fisket eller bygget skibe. Maritime udtryk har sneget sig ind i vores sprog, hvorfor vi kryber til køjs, får lidt for meget indenbords og har lig i lasten. Men nu hvor de lyseblå kuttere bliver ophugget og viger til fordel for boliger i havnene og maritime jobs rykker fra kaj til kontor, så møder mange af os sjældent den maritime del af vores land længere. Med denne programserie om Det Maritime Danmark sætter Det Udenrigspolitiske Selskab og Danmarks Radio fokus på havets påvirkning af vores fælles historie. Serien er støttet af Den Danske Maritime Fond med .
Det Maritime Danmark 1:10 – Mysteriet om sejlet
Den danske maritime historie starter hos vikingerne og et nærmere kig på vores maritime forfædre viser, at de ikke kun var brutale og togtbegejstrede, men at de også var yderst disciplinerede og satte nye standarder for sejlads.
Det Maritime Danmark 2:10 – Nordens Wall Street
Allerede i Middelalderen var Danmark en stor handelsnation med tilknytning til havet; nemlig det skånske sildemarked, der fik købmænd fra hele Nordeuropa til at valfarte til Skåne.
Det Maritime Danmark 3:10 – Da Danmark ville bombe Algeriet
I den florissante handelsperiode blomstrede Danmark til at være en stor maritim nation, hvilket var rigtig godt for nationens økonomi. Men med den blomstrende handel voksede også udfordringer med pirateri, når de danske skibe sejlede ud på verdenshavene.
Det Maritime Danmark 4:10 – De danske skibsreddere
Der er mange grunde til, at Danmark er en stor søfartsnation, men en af de vigtigste er de danske skibsredere. Vi ser på, hvordan Rederiforeningen startede, hvordan den har stor indflydelse i dag og kigger på, hvad de store redere gennem tiden har betydet for Danmarks økonomi.
Det Maritime Danmark 5:10 – Manden i havet
Torpedoer, søminer og bombefly var hverdagen for de 6000 civile danske søfolk, som sejlede for de allierede under Anden Verdenskrig, og som spillede en vigtig rolle i krigens gang. Mange af søfolkene kom aldrig hjem. Men Eli gjorde. Eli, som har snydt døden to gange, og som ikke har sovet en hel nat siden. Vi får den nu 96-årige krigssejlers dramatiske og rørende historie.
Det Maritime Danmark 6:10 – Det danske Titanic – Hans Hedtofts forlis
Det maritime Danmark handler også om skibe og nogle gange også om forlis. I 1950’erne tog en dansk minister en beslutning om, at det nybyggede grønlandsskib Hans Hedtoft skulle sejle om vinteren. Det fik fatale konsekvenser og har det stadig i dag.
Det Maritime Danmark 7:10 – Farvel da, min ven
1800-tallets sømandskoner levede hårde liv med frygt, uvished og savn – og somme tider lange rejser for at forenes med deres sømænd. I dag er det slet ikke så barsk at være sømandskone, men datiden trækker sine spor langt op i 1900-tallet. Mød to kvinder med meget forskellige fortællinger om livet som sømandskone i nyere tid.
Det Maritime Danmark 8:10 – Øernes livsnerve
Et af de steder, hvor danskerne har oplevet bølgerne bruse og havluften pirre næsen har været på landets mange færger. Antallet af ruter er skåret ned de senere år, men hvor de stadig er, har de enorm betydning for livet på de småøer de servicerer, som bl.a. på Orø.
Det Maritime Danmark 9:10 – The box
Aarhus containerterminal er landets største og til kaj lægger nogle af verdens største skibe. Vi er ombord på Marchen Mærsk og får historien om container- og linjesejladsens enorme betydning for vores nutid, samtidig med at vi slår et smut tilbage til ØK og dengang, det hele startede.
Det Maritime Danmark 10:10 – Flotilleadmiralens diplomatiske dilemma
10. og sidste afsnit i serien om Det Maritime Danmark handler om søværnet og fjernelsen af kemiske våben fra Syrien. Hør bla. hvordan frokostøl og civil ulydighed kan være en del af diplomatiet til søs.
[:]